E vilg vilgossga vagyok.,,    

 
Jnos 9.rsz,5.vers; "E vilg vilgossga vagyok."

A negyedik, a Jnosi evanglium az jszvetsgnek az a rsze, amely a legtbb, Jzussal kapcsolatos misztriumot tartalmazza.

Maga a knyv szerzje Jnos, Jzus 12 tantvnynak az egyike, a jmd halsz, Zebedeus fia, akit Jzus a Genezret t partjn hv el tantvnyai sorba - testvrvel, Jakabbal egytt.      

Jnos a nevvel fmjelzett evangliumot azoknak sznja, akik mr gylekezetekbe tmrltek. Arra a nagy krdsre kivan feleletet adni, hogy tulajdonkppen ki is volt Jzus? Maga az evanglium - diktls nyomn - Effzusban keletkezik, flttelezhetn a 90-es vek msodik felben. Az alapige esemnye viszont Jeruzslemben zajlik le, egy vakon szletett ember, szombati napon val meggygytsakor.

Kztudott, hogy a szombati nap a zsidknak az az nnepe, amelyben a mzesi trvny rtelmben semmi nven nevezend munkt vgezni nem szabad. Aki szombaton munkt vgez, arra a megkvezs sorsa vr. gy knnyen elkpzelhet, hogy Jzus minden szombati tevkenysge 1-1 kockzat az let megtartsa, illetve elvesztse irnyban. Azonban tudni kell, hogy Jzus nem a klssgek embere. a hangslyt a llekre, a llek minsgi cselekedetre helyezi. Mint ilyen, - magt a trvnytl fggetlentve kijelenti, hogy ura a szombatnak is s ezrt szombaton is gygyt. Jelen esetben egy vakon szletett embert.

A knyv rja elmondja, hogy egyszer, amikor Jzust, mert kijelenti, hogy elbb volt, mint brahm, meg akarjk kvezni. Jzus a templomban tall menedket, majd honfitrsai haragjnak lecsitulsval eltvozik. Ekkor lt egy szletstl fogva vak embert. Tantvnyai, a korabeli szemllet tolmcsoliknt afell rdekldnek, hogy vtkezett-e? vagy annak szlei, hogy vakon szletett ? Jzus kijelenti, hogy sem , sem pedig szlei nem vtkeztek. Az ember azrt vak, hogy nyilvnvalkk legyenek benne az Isten dolgai. Azaz, hogy amg a vilgon van, a vilg vilgossga legyen.

Jelen esetben vilgot szolgltasson annak, aki nem lt, azaz a sttsgnek a fia.

    Azt mondtam, hogy a Jnosi evanglium sok misztriumot tartalmaz! Tulajdonkppen, mi is a misztrium ?    

A misztrium olyan jelensg, amelyet nem igazol az let realitsa. Ennlfogva a rgi rtelemben vett hit vilghoz tartozik. A misztriumra jellemz, hogy bigott vallsossgot kvetel s az ragaszkodik hozz, aki a vilgot negatv jelensgknt fogja fl. Az ilyen ember szemben misztrium minden, ami pillanatnyilag a megmagyarzhatatlan jelensgek sorba tartozik. Misztrium az let s a hall, misztrium az let rkkvalsga, de misztrium az vszakok vltozsa ppen gy, mint az ember termszetnek klnbz megnyilatkozsa.

      Mai istentiszteletnkn kt misztriumrl kvnok szlni. Ezek kzl az egyik ltalnos, a msik pedig idszaki rdeklds.

Az els a hall misztriuma, amely elssorban a temetbe veszi hatalmba az embert. Ott, ahol srhalom srhalom mellett sorakozik s ahol a fejfk, ha csak egyszer neveket s semmitmond vszmokat is tartalmaznak, mgis olyan emberekre utalnak, akik valaha ltek, szerettek s szenvedtek s most csupn egy halmocska jelzi, hogy az alatta pihen is, l s rz ember volt. Tbbnyire olyan, aki a vilgossgra vgyott, vagy maga is a vilgnak vilgossgul szolglt.

A mr tbbszr idzett angol r, Wells leszgezi, hogy az llnyek kzl egyedl az ember tudja, hogy meg fog halni  s ennek elhrthatatlan bizonyossga az egsz letre rnyomja blyegt.

Ugyanez a Wells rja, hogy az ember mr szletse pillanatban megkapja a felmond levelet s ez a felmonds sokaknl rvid lejrat.

Kovai Lrinc egyik knyvben tagadja a halllal val elmlst.  

I Azt rja, hogy a hall a halhatatlannak let a halhatatlanok kztt.

Ilja Ehrenburg a hallt csaldias valaminek mondja, amelyet mindannyian magunkban hordozunk.

Molinary Gizella a "Medd szret utn" c. munkjban kijelenti, hogy minden megvltozhat, csak a hall vltozatlan. 

 

Ami a hallban a misztriumot jelenti, az tulajdonkppen nem ms, mint a vele szembeni bizonytalansg. Tudom, hogy van, de nem kvnok

vele foglalkozni! Flek, hogy belebonyoldom krdseibe s a vilgossg helyett a sttsggel tallkozom. Pedig a hall is vilgossg. Bizonysga az let rkkvalsgnak.

 

A napokban egy rdekes novellt olvastam, amely a hall s az rklet problmjt volt hivatva megvilgtani.

A novella szerint egy vonaton, egy flkben utazik kt egymst nem ismer ember. Az egyik fiatal n, aki nhny hnapnyi boldog hzaslet utn frjt veszti el s egy ids frfi, aki felesge srja melll jn s az utazsbl akar feledst merteni. tkzben megismerkednek s elmondjk egymsnak fjdalmaikat. s, mert a vonat egy erd mellett - a nylt plyn - hosszasan vesztegelni knyszerl, leszllnak s stlni indulnak. A plyatesttl alig 20 mterre, egy mohos sziklak llott, valami rgi sremlk, vastagon fedve elszradt falevllel. De a hervadt falevlen valami zldes-kk bimb ltszott. Ibolya volt, amely a holt leveleket tlukasztva iparkodott ki a napfnyre. Azt ltva ismeri fl a frfi a nagy igazsgot: hogy az let ttr a hallon!

Teht a hall nem vges s nem rk. Csupn akadly - egy falevl melyen ttr a tavasz hrnke, a megjul let szimbluma, gy minden

hall j letnek szlje. Az let pedig jbl val fltmads, folytonos tvltozs, tkleteseds. De mondhatjuk gy is, hogy minden let tagadsa a hallnak s minden hall igazolsa az letnek.

Misztrium ez ? Nem ! Egyike a megismersre sztnzs eredmnynek. Flismerse annak az igazsgnak, amely a jzusi meghagys szellemben vilgossgot tmaszt, vakokat tesz ltkk s messze vilgit, mint egy hegyen pl vros fnye.    

A msik misztrium, melyrl szlni kvnok, negatv eljel s azrt idszaki rdeklds, mert az sszel fgg ssze. Azzal az vszakkal, mely tmenetet kpez a nyr s a tl kztt s amely azrt kedves, mert termnyeivel, gymlcseivel, ltnk fizikai alapjt szolglja.

Ilyenkor sszel nagyjainkra emlkeznk. Azokra, akik a misztriumok helyett a vilgossg terjesztsre trekedtek. Gondolok itt elssorban a reformci nagyjaira, akik ttrve a kzpkort, Jzushoz kvntak visszatrni.       

Visszatrve az alapigre, azaz Jzusnak a vilg vilgossgval val azonostsra, az a krds kerl eltrbe, hogy miben szolglt Jzus a vilgnak vilgossgul ?

 

Elssorban egy humnusabb trsadalmi let kialaktsban!

Kztudott, hogy a Jzus korabeli zsidsg trsadalmi lete fggvnye a vallsnak. Azaz, nem is annyira a vallsnak, mint a vallsos letet kzbentart, akkori legfbb egyhzi hatalomnak, a fpapoknak.      k azok, akik a mzesi trvnyre tmaszkodva a vallst a klssgekben lik meg s a legnagyobb szigorral csapnak le ott, ahol a trvnybl - kpletesen szlva - egyetlen vesszcske is elmarad. A trsadalom s a valls gy kapcsoldik ssze, hogy abban a vezet szerep a valls.

Tulajdonkppen ez jelenti azt a trsadalmi alrendeltsget, amelynek htrnya a Jzus korabeli embert is sjtja. Mt evangliumban olvassuk, hogy mikor Jzus megkezdi nyilvnos szereplst, elmondja, hogy a jvend embernek mikppen kell rtelmeznie a trvny betltst.  "Ne gondoljtok - mondja - hogy a trvny eltrlsre jttem. Nem azrt jttem, hogy eltrljem, hanem, hogy betltsem azokat."

Majd mondanivaljt ekkppen vgzi: "Legyetek tkletesek, miknt a ti mennyei Atytok is tkletes." 

     

Az elmondottakbl kvetkezik, hogy Jzus nem a kls megnyilatkozsokra, a kifinomult formkra, az egymstl alig-alig megklnbztet szertartsi mozzanatokra helyezi a hangslyt. flllt egy olyan normt, melynek fels szintje az Isten gyermekv vl, azaz a tkletes ember, s azt akarja, hogy mindenki ilyenn legyen.

 gy Jzus szerint tkletess nem a trvny kvnalmainak val eleget tevs teszi az embert, hanem lelki rtkeinek az letbe val tltetse. Ezek kzl elssorban a szeretetet. 

     

Amikor egy trsadalom felbomlflben van, olyan erk szabadulnak fl benne, melyek egyarnt szolglhatjk gy a rombolst, mint az ptst. Jzus olyan trsadalmat akar, amelyet a szeretet irnyit. Nem a forrongsok elidzsre trekszik, hanem azoknak az embereknek a kivlasztsra, akiknek lelklete garancia arra, hogy egy emberibb trsadalmi lt alapkveil szolglhassanak.

 

A jzusi trsadalom alappillrei az egyszer - de mondhatni gy is -hogy a teherbr emberek. Azok, akik nem mennek el kzmbsen embertrsaik mellett. Hanem, amint Jzus mondja: knnyeket trlnek, sebeket gygytanak s elesetteket emelnek fl. gy, s ezekben jut rvnyre az a szeretet, amely a mi letnkbl is oly gyakran hinyzik. Amirt olyan nehezen mozdulunk ki a holtpontokbl, amelyekben megreked letnk.

 

 A mi trsadalmi letnk ssze sem hasonlthat az jszvetsgi idk embervel. Az azta eltelt ktezer esztend rengeteg olyan tnyt produklt, amelyeknek tanulsgai flhasznlsval a tkleteseds mr sem elrhetetlen messzesgben, hanem szinte karnyjtsnyira van tlnk. Szernysgnk tiltja, hogy llandan sikereinkre hivatkozzunk, mint ahogy helytelen az is, ha sikertelensgeink eltusolsra treksznk A szeretet arra ksztet, hogy Isten, akaratt teljestsk. Hogy mindenben a Hozz hasonlatos tkletessgre trekedjnk.  A mi letnk akkor lesz igazn humnus, ha az letnket tszel nagy letfolyam hdjnak kt alappillrn az Isten s az emberszereteten nyugszik !

Jnos evangliumnak els rsze arrl tanskodik, hogy az igazi

vilgossg mr eljtt a vilgba s az megvilgostott minden embert. Ktsgtelen, hogy Jzus ta minden ember vilgossgban l, de kevesen gondolnak arra, hogy mekkora klnbsg van a pislkol gyertya s a reflektor vilgossga kztt. Neknk az utbbi fnyt kell terjeszteni. Neknk a vilgossg terjesztsben knnyebb a dolgunk, mert kzs nevezre tudjuk hozni a tudomny s a hit kvetelmnyeit. Aztn Jzussal valljuk, hogy a bet l s a llek az, ami megelevent. Nem feledkeznk meg arrl sem, hogy feltltsk kimerlben lev szellemi tartalkunkat, hogy ne kelljen Isten helyett idegen filozfikat hirdetni s, hogy rendletlenl annak a Jzusnak a kvetsre buzdtsunk, aki szmunkra ma is az let, az t s az Igazsg.

 

"Mg e vilgon vagyok, e vilg vilgossga vagyok " - mondja Jzus s ez a figyelmeztets neknk is szl.

       Mi, akik "egy Istenben " hisznk s ma is Jzus tantsa szerint talljuk meg az Istenhez vezet utakat s tantsainak az letbe val tltetsvel kvnjuk Isten orszgt flpteni,  tudunk-e vilgossgot szolgltat fnyforrss  vlni? Mert, amint Jzus is mondotta, "aki t kveti, az nem jrhat a sttsgben."

A vilgossg keressben sokszor a rginl nagyobb sttsgbe zuhanunk, de gy is jrhatunk, mint az erdben eltved gyermek, aki eltt felvillan az erdei lak pislkol fnye, de mgis elvti az utat. Pedig az rk fnyforrs Isten - ma is itt van bennnk s ha vltsgba jutott letnk, a szakadk szlre is sodrdik, megmutatja a menekls tjt.

Ma a XXI. szzad rohan letstlust magukv tev emberek, szeretnnk jabb vilgossghoz jutni. Szeretnnk ksziklra pteni s mint l kveik plni bele Istennek abba az rk templomba, amelynek homlokn ez a flrs olvashat: "szeretet" !

A vilg fnyforrsv a szeretet avat. Mostani tkeressnkben errl sem feledkezznk meg. Kvessk Jzust a szeretetben s akkor mi is a vilg vilgossga lehetnk.

men.

 

 

Kelemen Mikls