n vagyok az r...

zsais 43.rs2,15.vers: "n az r vagyok, szent Istenetek." .

Ma az testamentum legjelesebb knyvbl olvastam fl alapigt.

Az zsais nevvel fmjelzett testamentumi knyvrl tudjuk, hogy az kt rszbl ll. Az els az 1-39. rsz, amely nagyjbl a Kr.e 74o-7oo-as vek esemnyeit foglalja magba. Ennek szerzje az az zsais, aki a kettszakadt orszg dli rsznek proftja. Jeruzslemben l s sszekttetsei rvn nagy befolyst gyakorol npe sorsra.

A msodikba 4o-tl 55-ik rsz. Ennek zsaisa a babilniai fogsg prftja, aki a hosszura nyl szenvedsek s a ktsgbeejt bnatok utn az des remnysg aranysugart nveli azok szvbe, akik hazakvnkoznak a rg elhagyott, de mindig visszavgyott otthonukba. zsais is, mint minden prfta az ron keresztl gri npe szabadulst s Istenrl kln, egyni fogalmat alkot. Tantsban Isten mindennek teremtje, de csak kivlasztott npt vezeti rk szabadulsra. Isten szolgja, a kivlasztott np, arra hivatott, hogy ms npeket is az rhoz vezessen. Feladata pedig, hogy megmutassa azokat az igazi rtkeket, amelyekrt rdemes lni. Amint prfcijbl kiderl, a szenveds, az elnyoms nem azonos a legnagyobb rosszal s szerencstlensggel. Viszont a szenvedsben hnek maradni, a fjdalmakat eltrni s msoknak pldt szolgltatni: ez Isten npnek igazi hivatsa. Itt a 43-ik rszben a prfta ajkn keresztl Isten szlal meg. "Ne flj, - mondja Izraelnek - mert mikor vzen mgy t, veled vagyok, ha folykon, azok el nem bortanak, ha tzben jrsz nem gsz meg s a lng meg nem perzsel tged. Mivel kedves vagy szememben, becses vagy s n szeretlek, embereket adok helyetted s npeket a te letedrt. Ne flj, mert n veled vagyok, napkeletrl meghozom magodat s napnyugatrl egybegyjtelek.  Majd miutn kijelenti, hogy npnek szabadsgot ad, s vissza vezeti az elhagyott otthonba, nmagrl mondja: "n vagyok az r, szent Istenetek, Izrael teremtje, kirlyotok."   

 

Az kori npek vallst illetleg gazdag ismeretanyaggal rendelkeznk. Ebbl tudott, hogy az -kornak minden npe sajt, kln Istennel rendelkezik, aki csak sajt npe boldogulst hivatott elsegteni. Ami azonos ezeknl az isteneknl, az az, hogy mindenik tiltja nevnek kiejtst. Mzes II. knyve 3-ik rsze elmondja, hogy mikor Isten elhvja npe vezrl, az gy szl Istenhez: "me, n elmegyek Izrael fiaihoz s ezt mondom nkik: a ti atytok Istene kldtt engem tihozztok s ha azt mondjk nekem, mi a neve, mit mondjak nkik? s monda az Isten Mzesnek: Vagyok, aki Vagyok! s monda: gy szlj Izrael fiaihoz: a Vagyok kldtt engem tihozztok!"

A Vagyok mellett olvashatunk Isten Jhv, Elohim, Seregek Ura nevrl, mely mindegyik egy-egy fogalmat rejt magba, hogy vgl is az jszvetsgben Jzus adja vissza Isten lnyegt ebben a nvben: "Atya".

 Mi ehhez a nvhez kt jelzt illesztnk s Istent szeret s gondvisel Atynak mondjuk. Ennl az Istennl, aki ugyancsak Van, mr nem tulajdonnv, hanem, mint a ltezs kifejezje szerepel. Mondhatjuk azt is, hogy vallomsttel arrl a hatalomrl, akit nem ltunk, csak rznk, de, aki mgis olyan valsg, aki dnt mdon befolysolja az letet.

 

Annak rtkelsben, hogy Isten van s ltezik szksges egy msik flismers is. Az, hogy n is vagyok s ltezem s a krds itt az, hogy ezt a kt klnll s egymstl annyira eltr valsgot mi kti ssze? rdekes s egyben igen elgondolkoztat, hogy milyen sokan vannak azok, akik csak sajt ltk felismersig jutnak el s ennek ltszgbl szlnak az let fell. Ebbl addik aztn, hogy az letrl annyi torz kpet festenek. Pldul az ismert regnyr, Passuth Lszl a "Srknyfog" c. munkjban arrl r, hogy let csak annak adatik, aki ers, aki figyel s aki a jzan sz mrlegn is lemri, hogy mit kell cselekednie?"  Kuncz Aladr "A fekete kolostor" c. munkjban az letet rossznak, szdtnek mondja s az az rzse, hogy az ember knnyen kieshet az idbl s ezzel levetn azt a formt amelyet az lettel azonost. Wells " A halhatatlan tz" cm munkjban az letet gyenge, kvetkezetlen s kiszmthatatlan rezdlsnek mondja a tr s az id vgtelenjben. De vannak ms vlemnyek is. Van, aki az letet csak rossznak, vagy csak jnak mondja. Lehetne hosszan sorolni, az letrl alkotott vlemnyeket, hogy idben visszamenve elrkezznk a nzreti Jzushoz s megvizsgljuk, hogy mi az letrl alkotott vlemnye? Ebben a trekvsben hiba keresnk ajkrl elhangz gretet, mert az letrl alkotott flfogsa tantsnak egszben foglaltatik benne. Ha ezt megprbljuk lebontani, kiderl, hogy az letet nem csak azrt tekinti rtkesnek, mert az az Isten adomnya, hanem azrt is, mert ezen keresztl jut kifejezsre a humanits, az emberiessg. Ugyanis Jzusnl a mlt s a jelen szembelltsnak kvetkezmnyeknt az emberrl alkotott nzet is j rtelmet kap, s az az ember, aki cselekedetein keresztl Isten gyermekv vlik, az egyttal alkalmas a legnagyobb rtkek hordozsra is. Ilyen rtk pl. a szpsg, a jsg, az igazsg, a szeretet. Teht mindaz, ami a tkletessg l-l lpcsfokt jelenti.  Az let elsdleges hordozja Jzusnl is az ember, aki ltt Istenhez kti s akaratnak engedelmeskedve annak jobb ttelt munklja. Jzusnl azonban jelentkezik a lt bels formja is, a llek lete, amely tantsban az jjszletst eredmnyezi. 

  

Abban a krdsben, hogy mi kti ssze Istent s az embert? - az elmondottakbl mr adott!  A lleknek azok a megnyilatkozsai, melyeket a cselekedetben az mindentt jelenvalsgra, segtsgre s szeretetre utalnak. Ezzel tulajdonkppen azt is elmondtam, amit szmunkra Isten jelent. a vdelme a gyngnek, az ertlennek, a segtsgre szorulnak. Tmasza annak, aki a kzdelmeket nem tudja vgigvinni, remnysge annak, aki j letben bizakodik, oltalma annak, aki magra marad. Milyen j annak, akinek lete Istenhez kapcsoldik. Aki komolyan veszi Jzus hvst: "Jjjetek nhozzm mindannyian, akik megfradtatok s terheket viseltek s n megnyugosztallak titeket."

 

A mi vallsos szemlletnkben e hvs Jzus emberismeretbl fakad. Tudja, hogy az ember brmennyire is ers, hatalmas s kzdkpes, vannak letnek olyan pillanatai, amikor meginog, megroggyan trde s a fldre zuhan. gy jr, mint az klvv, akinek reflexe egy pillanatra flmondja a szolglatot s a kzdtrs jl irnyzott tstl elhomlyosul ltsa. Ilyenkor szmol r a mrkzsvezet, azrt, hogy legyen ideje maghoz trni  s a kzdelmet folytatnia. Durva hasonlattal  lve  ilyen mrkzsvezet Jzus,  aki a llekben megroggyantat Istenhez vezeti, hogy a Tle nyert j ervel folytassa a kzdelmektl sohasem mentes letet.       

Ahhoz, hogy az ember eljusson Istenhez, akit a prfta szentnek, Izrael teremtjnek s kirlynak nevez, blcsessgre s ldozatra van szksg. A zsoltr szerint a blcsessg kezdete az Isten flelme. Az evangliumbeli blcs ember ksziklra pt, a mindennapok blcs embere pedig az, aki nem csak a veszlyt, hanem a ksrtseket is kerli.

 

Mirt blcs ez az ember?

Mert kevesebb problmt okoz sajt magnak s tbb ereje marad a jcselekedetre.     

 Az ldozattal kapcsolatban valahol arrl olvastam, hogy amikor Jzus elhatrozza magt Isten s az emberek szolglatra, a poklok hatalmasai olykppen nyilatkoznak, hogy, mert Jzus a szegnyek, a betegek, a koldusok, a rabszolgk, az zvegyek s rvk, a kisemmizett egygyek gymoltja, azok, akik a vilgon tbbsgben vannak, a szeretet igjnek hirdetsvel a legveszedelmesebb ellenfelkk vlik. Hogy mr az els lpst buks ksrje, a Stn elindul abba a pusztba, amelyben Jzus 40 napja bjtl. Flviszi Salamon templomnak magas tornyra, hogy megszdljn az alatta ttong mlysg ltl s clja elrse rdekben birokra kl vele, mint tette azt hajdan az angyal Jkobbal. De itt az satyk sarja bizonyul ersebbnek, hiszen nem Isten angyalval, hanem a poklok fejedelmvel birkzik. s amikor mindketten lezuhannak, megtrtnik a csoda. A Stnt elnyeli a poklok mlye, Jzusrt pedig eljnnek az g angyalai, hogy virgos mezre, dsan trtett asztal mell vigyk.   

A pusztai megksrtsnek ez a vltozata az ldozatvllalsnak s annak kvetkezmnynek szp pldja. Rszese lehet brki, aki Isten orszgt a fldre kvnja lehozni, hogy a fldi ltben az Isten s az ember egymsra tallsban a boldog letet munklhassa.   Az, hogy Isten szent, arra a kivltsgra utal, hogy ez a jelz csak s kizrlagosan t illeti. Az, hogy Isten szent, flveti a szent  ellenkezjnek, a profnnak mivoltt.

 

Ez a sz be nem avatottat, mindennapit, htkznapit, de tvitt rtelemben durvt s otrombt is jelent. Teht mindazt, ami emberi vons.
P
lda erre tantmesternk, a nzreti Jzus, akiben az emberi er, az emberi kpessg nagysgt ltjuk, a magunk fajtjnak nagyszer kivirgzst. Azt a tkletes embert, akiben a tkletessg a vilg kezdeti llapotba val visszalltst, a harmnit, a bkessget, a megrtst, a beltst s a szeretetet clozza. Ez a jzusi tkletessg a benne lev Isten szentsgnek visszatkrzdse. Jzus nem csak mondja, hogy legyetek szentek, mert az isteni tulajdonsg sszessgt az emberre nzve elrhetetlennek tartja. csupn a tkletessgre figyelmeztet, amely a szentsgnek tartozka, de amely nem azonos vele. Br maga a tkletessg is egy rendkvli llapot, de annak egyes lpcsfoka az ember ltal elrhet.

Isten szentsge azt is jelenti, hogy nem bontja fl soha azt a szvetsget, melyet vivel kt. Mondjk, hogy Nagy Frigyes csszrnak volt egy keresztny szolgja, akivel a nagy fejedelem sokszor s szvesen beszlgetett. Egy ilyen beszlgets alkalmval azt krdezi tle, hogy van-e bizonytk Isten szentsge mellett? Van uram! - feleli a szolga. Bizonysg maga a zsid np melyet oly sokszor el akartak puszttani, de amely mgis fntmaradt, mert Istennek clja s terve van vele. De elmondhatjuk ugyanezt a keresztnysgrl is. Jzus soha nem merlt feledsbe s a keresztnysg is fennll rgi ldztetsei, bels tvedsei ellenre is, mg mindig virgzik s befolysolan hat az let alakulsra. A szent Istenhez nemcsak Jzus ragaszkodik, hanem ma is mindenki, aki magt Jzus kvetjnek vallja. a Vagyok az, aki nemcsak a prftkat s az apostolokat, de bennnket is tforml, megtisztt, megjt. Megszabadt a kicsinyessgtl, a megktttsgtl s mindattl, ami miatt nem tudunk egymssal, de nmagunkkal sem bkessgben lni.

Valahol azt olvastam, hogy a jv mindig j lendletet, friss ert,  ms szneket, tbbet s fleg ms letformt kivan, mint a tegnap s a ma.   Ez szmunkra azt jelenti, amit Jzus gy fogalmaz meg: "Hallotttok, megmondatott a rgieknek, n pedig azt mondom nektek..." Ezt sugrozza az a  pldzat is, amelynek tanulsga az, hogy "az j ruhra nem raknak foltot s az -tmlkbe nem tesznek j bort. Azaz, mint rk kvetelmny lebeg flttnk az a mss levs, az a tbb ember, melyet az jtestamentum igen tallan jjszletsnek nevez.

Valaki azt mondta, hogy az let hajtereje a szpsg keresse s a trsratalls vgya. Ehhez hozztehetjk, hogy az jjszlets is! A szpsget az ember nmagban hordja s rtkess azzal vlik, hogy kifejezi bens njt. A trstalansg vgya az si sztnknek egyike, mely valsznleg a bibliai els ember, dm kebelt is feszti.  Ennek az sztnnek jogosultsgt ismeri el Isten, mondvn hogy "nem j az embernek egyedl lenni" s teremti mell segttrsul vt. Tgabb rtelemben ez hvja letre a kzssgeket is, melyeknek megszvlelend hrmas kvetelmnye az albbi: ne srtsnk meg senkit! Adjuk meg mindenkinek, ami jr, s tlnk telhetn segtsnk mindig msokon. Az jjszlets magba olvasztja a fentieket is, de ami legfontosabb, esznkbe juttatja, hogy Istennel senki nem versenyezhet, ltt senki meg nem szntetheti. Isten mindig rdeknkben cselekszik s javunkat munklja. Az let rohansa sok mindenre nem ad lehetsget s mi az Istennel szembeni fokozd kznynket is erre a rohansra fogjuk. Wells mondotta, hogy "a rokon lelkek rokon clok fel vonzdnak." Aki Jzus tantvnya, az mindig tagja az Isten orszgt pt kzssgnek. Mind egyet akar: gy jjszletni, hogy annak bekvetkezsvel kzelebb kerljn ahhoz az Istenhez, aki zsais ajkval ekkppen szolt: " n vagyok az r, szent Istenetek, Izraelnek teremtje, kirlyotok."

men.

Kelemen Mikls