Ha tkletes akarsz lenni.,.

Mt ,19.rsz, 21.vers; "Ha tkletes akarsz lenni..."

Kicsoda az ember, hogy megemlkezel rla? - krdi a zsoltrr Istentl s mi erre a krdsre ma a feleletek znvel tudunk vlaszolni. Ilyenek pldul; az ember Isten gyermeke, Isten orszgnak ptje, Jzus tantvnya, a legfbb rtk, a legtkletesebb llny, s ezeket az ntudattl s nrzettl fttt vlaszokat mg sokig lehetne folytatni, hogy rdbbenjnk a legrgibb magyar rsos emlk a "halotti beszd" ezen sorainak igazsgra;" Bizony, hamu s por vagyunk!" Mindebbl az kvetkezik, hogy soha nem a fogalmi meghatrozsok a dntek, hanem azok a tnyek, amelyeket a valsg is fedd.

Az alapignek felolvasott idzet is ebbl a szempontbl mrend !

Az itt jelentkez els krds gy hangzik: Lehet-e az ember tkletes ? Magnak a krdsnek kt plusa van; az ember, s annak clja, a tkletessg.

Az ember meghatrozst illeten trgyilagosak akkor vagyunk, ha azt' a krnyezetben vizsgljuk. Jelen esetben a fldhz val viszonyban. De fogalmazhatunk gy is, hogy abban a vilgkpen, amelynek egyik alkotja a fld. Hadd emltsem meg, hogy az utbbi vek termszettudomnyi kutatsai rendkvli mrtkben megnveltk vilgkpnket, melynek a vgtelensgrl szl tantsa mr-mr dogmaknt hat. Lehet, hogy a Sirius brmilyen tvol is van, mgtte mg mindig vannak tvolabb lev gitestek s a legtvolabbi csillag mgtt is a vgtelensgig folytatdik a vilgr. Ma mr azt is tudjuk, hogy a fnysugr msodpercenknt 3oo.ooo kilomteres sebessggel terjed s gy egy s ugyanazon fnysugr egy v alatt 9 milli 467.000 kilomtert fut be. Az is ismert, hogy az llcsillagok szma l00 millird s ezeknek mindegyike hasonl a mi napunkhoz, amelynek tmrjre 108 Fldet lehetne egyms mell flsorakoztatni. Mindez azt mutatja, hogy milyen flrees, kicsiny zug a Fld s a nagy vilgegyetem felmrhetetlen s borzalmas tvolsgban s micsoda kicsiny pont ezen az ember. s ez az ember, ez a parnyi pont vgyik a legnagyobbra, a tkletessgre.

Az evangliumokbl tudott, hogy Jzus Isten-orszgt akarja flpteni s e cl rdekben hangzanak el tantsai. Ezek a tantsok ketts jellegek. Egyfell a tantvnyoknak, msfell a nagykznsgnek szlok. Az evanglium ri ez utbbiakat tartjk olyannak, mint amelyek mltak a megrktsre. Az evangliumokban olvashatjuk, hogy Jzus hallgati igen szles trsadalmi krkbl kerlnek ki. Ezrt, hogy tantsa rthetbb s egyben sznesebb is legyen, pldzatokban szl.

 

Ilyen pldzat a gazdag ifjrl szl, amely Mtn kvl megtallhat  Mrk s Lukcs evangliumban is.                         

A pldzat szerint Jdenak a Jordnon tli rszn tant Jzus,
hallgati sokasgbl egy ember azzal a krdssel fordul, hogy mit cselekedjen, hogy rkletet nyerjen? Jzus a parancsok betartsra figyelmezteti. Mikor kiderl, hogy a krdez azokat maradk nlkl betartja, akkor gy szol hozz: "Ha tkletes akarsz lenni, add el
vagyonodat s oszd ki a szegnyeknek s kincsed lesz a mennyekben. Aztn jjj s kvess engem!"                          

Ha jl megfigyeljk, az ifj az rklet elnyerse fell rdekldik, Jzus pedig a tkletess vls flttelt mondja el. Vajjon, nincs itt valami flrerts, vagy kibv, esetleg olyan valami, ami szksgess teszi a nylt vlaszads elkerlst?

Hogy ebben a krdsben is tisztn lssunk, vlasszuk kln az rk-let s a tkletessg fogalmt s vizsgljuk meg, hogy a kett mit jelent a Jzus korabeli ember szmra?     

 Elbb lssuk az rklet fogalmt!

A mai rtelembe vett rklet krdsvel az evangliumok nem    foglalkoznak. Egyfell azrt nem, mert Jzus a fldi let isten-orszgv ttelt akarja elrni, ez pedig a blcstl a koporsig terjed. Msfell azrt nem, mert az rkletet ms fogalmak vltjk fl. gy pl. az dvssg, vagy ppen az alapigben is szerepl tkletessg. Az rklet tulajdonkppen csak napjaink krdse, hiszen a hall utni let krdseivel eddig csupn a jutalmazs vagy a bntets krdse    kerl eltrbe. A termszettudomnyok fejlettsge, a gondolkods hatrainak kiszlesedse s sok egyb krlmny eredmnyekppen gykeresedik meg a mai keresztnyi let alapvetnek mondhat rklet hite, amely ma is magyarzataiban sokszor zavaros, letisztulatlan s megtmadhat.  Az rklet arra vonatkozik, hogy az let nem vgzdik a srban. Itt csak a fizikai lt r vget. A bennnk lev llek tovbb l. Egyesl a vg nlkli s rk Istennel s az az istensg rszeknt vlik az rkkvalsg rszesv.

Ms a helyzet a tkletessggel, amely az ember fldi ltnek egyik minsgi llapota. Mr az is egyik jele a tkletessgnek, hogy tudjuk, mennyire kicsiny a tudsunk s ez sztnzsl szolgl arra, hogy jabb ismeretekkel gyarapodjunk. Jzus szemben a tkletessg elrhet cl. A hegyi beszd utn, mikoris elmondja, hogy kik a boldogok, szl a tantvnyok hivatsa, majd a trvny betltse fell s felszlt, hogy "legyetek tkletesek, miknt a ti mennyei Atytok is tkletes!" A mzesi knyv jabb fordti a tkletessg szt a "szent" szhasznlatban adjk vissza s tbbszr is olvashatjuk az Isten ajkrl elhangz ezen szavakat:" n az r szent vagyok, legyetek ti is szentek!" Ugyanez olvashat Pter I. levelben is, amirl arra kvetkeztethetnk, hogy a szent knyv fordti nem tartjk szksgesnek elhatrolni a tkletest a szenttl. Vgeredmnyben van is benne valami igazsg, hiszen mindkt fogalom a cscsot jelenti: Isten tulajdonsgainak az sszessgt. Hiszen, akr a tkletes, akr a szent szt halljuk, mindjrt s elsknt Isten jut esznkbe, az ezen fogalmak megszemlyestje. Ezek alapjn fogalmazhatunk gy is, hogy az ember Isten mell kvn felnni s a tkletessggel mr 5o %-ig el is ri cljai. Hogy a pldzatbeli ifjnak milyen a konkrt tkletes- fogalma, vagy elkpzelse, erre nzve csak tapogatzni tudunk. A krlmnyek ismeretben azt mondhatjuk, hogy nla a tkletessg elssorban a vagyon fggvnye. Szemben az a tkletes, aki minl tbb anyagi rtkkel rendelkezik. Ezrt rinti fjn Jzus felszltsa, hogy "ha tkletes akarsz lenni, - azaz az rkletre akarsz jutni- add el vagyonodat, rt oszd ki a szegnyeknek, aztn jjj s kvess engem".  Azaz Jzus szemben a tkletessg els s egyben legfbb kvetelmnye a kvets - !

Kik Jzus kveti? Azok az egyszer emberek, akik benne ltjk a messisi eszme megszemlyestjt. Istennek azt a kldttt, aki egy j letforma alapjt hivatott megvetni. Az els tantvnyokat Jzus a halszok sorbl hvja el azzal, hogy emberhalssz teszi ket. Ezeket az els tantvnyokat - a 12-t - hetven kveti, akik mr Isten orszga kzelsgnek hirdetsre kldetnek ki. Hogy a tantvnyok hogyan viszonylanak Mesterkhz, egymshoz s a kzssghez? - ezekre is csak kvetkeztetni tudunk. Az evanglium azonban elmondja, hogy a tantvnyok sszeszlalkoznak a hatalom elnyerse krdsben s mindegyik gy vli, hogy neki van joga, az eljvend orszgban kzvetlenl Jzus mellett lni. Jzus, aki a tantvnyokat is egyformnak tekinti, kijelenti, hogy az lesz kzlk az els, aki hven szolgl embertrsainak,- s ezzel a vitjukat le is zrja. Hogy valban, ksbb, melyikk vlik legalkalmasabbnak jobbjra kerlni, azt nehz volna eldnteni. Hiszen vannak tantvnyai kzl ngyen, akik letmvk megrktsvel tettk halhatatlann nevket s az egy Jds kivtelvel, a tbbi is letvel pecsteli meg Jzushoz val hsgt.

        A ksbbi idszakban tantvnyai azok a vrtanuk, akik a Rmai Birodalom tjait szeglyz kereszteken, vagy a cirkuszok porondjn fejezik be letket. Aztn azok a tantvnyai, akik valamely erd rengetegben, vagy a sivatagban hzdnak meg - dacolva az idvel s a korral -, s mint remetk lik le letket. Jzusi tantvnyok azok is, akik kolostorokba vonulnak s az egyhz szolglatban tltik le letket. Ezek mind ms viszonyok s krlmnyek kztt lnek. Ami mgis kzs bennk, az a hit,- hogy ez az letforma Istennek tetsz s ennek jutalmul nyerik el az rkletet, az dvssget, vagy a tkletessget. Termszetesen, minket is foglalkoztat a tantvnyok mibenltnek krdse s mi is keressk a vlaszt, hogy ki szmit ma jzusi tantvnynak? A mi krdsfltevsnk annyiban bonyoltja a vlaszt, hogy mi egy olyan krnyezetben lnk, amely egyeduralmat gyakorol s nem retten vissza a megfenyts eszkztl sem annak rdekben, hogy a valls krdstl tvol tartson. A viszonyok azonban lehetv teszik a valls krseivel val egyni foglalkozst s gy nyugodtan megkrdezhetjk, hogy ma ki tekinthet jzusi tantvnynak ?    

Ha rviden akarunk fogalmazni, akkor ma az Jzus tantvnya, kinek letnek vezrelve a szeretet, s mindent ennek szellemben cselekszik.
     

Teht az a cselekv ember Jzus tantvnya, akit a szeretet fz egybe embertrsaival. Ha ez azrt nehz dolog, mert az anyagelvsg nem ismeri a szeretetet. A mindig s mindenkivel szemben harcol vilgnzet bntan hat, s aki ma Jzus kvetje, annak szksge van olyan erforrsra, amelybl llandan feltltdhet. Ez az erforrs ma sem ms, mint az Isten. Az -testamentum Seregek Ura, az jtestamentum szeret desatyja, aki maga is szeretet. Aki az embert gyermekv fogadja, vdi, vezeti, oltalmazza. Aki ert ad arra, hogy s az ember szeretetben vljunk Jzus kvetjv.        

Amg hajdan az volt Jzus kvetje, aki el tudott szakadni a vilgtl, addig ma az, aki bele tud illeszkedni a vilgba, st kpes annak formlsra, alaktsra. Ez a tevkenysge mr szellemi kpessgeinek nagysgt is tkrzi. Ezek a bennk lev llek erejvel emelkednek kortrsaik fl s bizonytjk embersgkkel s szeretetkkel a jzusi kvets rvnyt s nagysgt.

"Ha tkletes akarsz lenni, jer s kvess engem" - hangzik az alap
ige  s mi ma ismt mrlegre tehetjk elhatrozsunkat: kvetjk-e?
vagy nem kvetjk Jzust!?                                             

A mi kvetsnk nem azonos az eldkvel. A megvltozott vilg  

 

s megvltozott let j tartalmat,  j lnyeget, j kvetelmnyt llit s neknk e sok "j" figyelembevtelvel kell Jzust kvetnnk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy kvetsnkkel teljesen szaktunk a mlttal. Hiszen az eldk hasonl trekvsei arra figyelmeztetnek, hogy minden korban s minden idben j krlmnyek kztt kell megtallni a kvets lnyegt   Ma legnagyobb ereje a tudomnyoknak van s neknk ezekben olyan jrtassgra kell szert tenni, mellyel msok fel is vilgossgul szolglunk. Az atomkorban l embernek ismernie kell az elemi rszekbl flpl vilgot, ppen gy, mint nmagt s lelknek atomjait arra kell flhasznlja, hogy blcs szvhez jusson. Ismernie kell azokat a hatrokat, amelyeknek 1-1 kve nem csak figyelmezet, hanem irnyjelz is, hogy megmaradhasson azon az utn, mely Isten szeretete mellett az emberszeretetre is figyelmeztet. Tudnia kell, hogy ma ppen gy Isten gyermeke, mint volt annakeltte s hite nem alrendeltje tudsnak, hanem segtje s ennek a tudsnak alapja az az Isten, aki mindeneknek teremtje. Fokozott mrtkben kell megtallni az evangliumi igazsgok kztt azt, ami minden embernek igazsg s amely nem csak Jzus, hanem a mi vonatkozsunkban is gy hangzik; "n s az n Atym egyek vagyunk.

A tkletessg az let clja s fnnmaradsunk zloga!

Mi is, mint annyi ember szeretnnk tkletesnek tltetni s letnkkel bizonytani, hogy a tkletessg olyan cl, mely Istenhez kt bennnket. Istenhez ktdsnk egyik segtje Jzus. szl ma hozznk, a bibliai gazdag ifjnak adott feleletben; "Ha tkletes akarsz lenni, akkor jer s kvess engem."      men!

 

 

Kelemen Mikls