Jl vagyon j s h szolgm...                

         Mt ev.25.rsz.21.vers: "Jl vagyon

j s h szolgim, kevesen voltl h, sokra bzlak ezutn."

Ma Mt evangliumbl olvastam fl alapigt. Ha ezt az idszmtsunk utni 60 s 7o kztt rt munkt ma adnk ki elszr, akkor a knyv bortlapjn tallkoznnk a szerz letnek s munkssgnak rvid, vzlatszer lersval. Minden bizonnyal azt olvasnnk, hogy mr a 15o krl elhallozott hierpoliszi pspk, Papias is megllaptotta, hogy a knyv rja nem Jzus Mt nev tantvnya, hanem egy olyan hasonnev, zsidbl keresztnny lett frfi, aki knyve megrsnl felhasznlja a tantvny Mt Jzus beszdeinek arm nyelv gyjtemnyt, Mrk evangliumt s egy olyan harmadik forrst, amelynek anyaga ismeretlen a tbbi evangliumi r eltt. Az ismertetsben az is benne foglaltatna, hogy a knyv igazi rtkt nem a szerz szemlye, hanem a tartalom adja. Ez pedig azt a Jzust mutatja be, aki Isten orszga eljvetelt hirdeti s pldt mutat az orszgba val bejuts mikntje fell.              

 

Elszr szljunk Jzusrl, Istennek arrl a legjobb firl, akinek lete az evangliumokban gy ll elttnk, mint egy nyitott knyv s akirl napjainkig annyit rtak ssze, hogy a munkkat a vilg legnagyobb knyvtra sem tudn egyszerre befogadni. Az els egyhzatyktl kezdve napjainkig, teolgusok s laikusok legkedvesebb tmja Jzus szemlye. Taln ezzel is magyarzhat, hogy a keresztnysghez tartoz egyhzak tbbsge mr nem Isten, hanem Jzus kzponti. Azaz a keresztnysg nem azt kutatja, hogy mit jelent szmra Isten, hanem, hogy mit jelent az a Jzus, akit a dogma sszekt kapocsknt llit az Isten s az ember kz. Durva hasonlattal lve, nem az telen, hanem a tertken van a hangsly.  Termszetesen, mint mindennek, ennek is megvan a magyarzata.  A "stt" jelzvel illetett kzpkor az embert olyan gyenge s tehetetlen teremtmnynek mondja, aki mg csak meg sem prblhatja az Istenhez val kzeledst. s, hogy az ember mgsem szakadjon el Istentl, a kett kz odalltja Jzust s kijelenti, hogy az, aki a benne hivket elvezeti Istenhez. Azaz, nem is annyira elvezeti, mint inkbb felldozza magt azokrt, akiket a bn visszatart az Istenhez val rkezstl.          

Most hosszas volna, ha a bn teolgijt kezdenk boncolgatni. De szksgesnek tartom flemlteni, hogy az unitrius teolgia nem teszi magv sem az eredend bnrl, sem a bntl kzbenjri segtsggel val szabadulst. Kijelenti, hogy a bntl a megbns s a jvttel utn megszabadulhat az ember s erre Istentl nyert kpessgei lehetsget is adnak. A mai unitrius teolgia - s itt hadd idzzem egyhzunk 1981-ben "Unitrius vallsunkrl rviden" cm kiadvnyt, mely szerint Jzusban az rk emberi idelt, a szeretet prftjt, az ldozatvllals klvris hst ltjuk, kinek tantsa - dihjba foglalva - gy hangzik: "az Isten llek, t llekben s igasgban kell imdni, valamint, szeresd az Istent s szeresd az embert.

 

A mi Jzusunk trtnelmi szemly, aki szletett, lt, tantott, rlt, szenvedett s meghalt. Teht mindenkppen ember! Az tlagember sorbl azonban kiemelkedett azzal, hogy Istent elrhet kzelsgbe hozta s fltrta a Hozz vezet utakat. Ennek a Jzusnak egyik clkitzse Isten orszgnak mielbbi flptse.

 

Hogy mit rtett Jzus Isten orszga alatt az az evangliumokbl egyrtelmleg nem derl ki. Igen rdekes s figyelmet rdeml a francia teolgus Renan idevonatkoz fejtegetse, aki azt mondja, hogy "a j megrts kedvrt Isten orszgt le kell fordtani a mi nyelvmre. Visszamegy Keresztel Jnosra, aki olyan kirly kzeli eljvetele fell szl, aki j orszgot alapit, a Mennyek Orszgt,- mai nyelven az rkkvalsg idejt, gy az orszg nem csak a m, hanem minden idk. Renan azt lltja, hogy az evangliumok Isten orszga szemben ll a Stn orszgval, a mulandval. A Mennyek Orszga teht ellentte a fldi orszgnak. Az utbbira a csals, a kegyetlensg, az elbbire az szintesg, a szeretet s az alzat nyomja r blyegt. Mg a fld orszgt az anyag uralja, addig a Mennyek Orszga a llek. A fldet az indulatoknak s az sztnknek l llat, a Mennyek Orszgt a szentek npestik be. Jzus azt akarja - mondja Renan, hogy tudja az ember, hogy az rkkvalsgban l, hogy Isten orszga ptsvel a llek diadalmaskodjon az anyagon, a j a rosszon, a szent az llaton. Mindent egybevetve az ember gykeres talakulst kvnja.

 

Kodolnyi Jnos "n vagyok" cm munkjban rdekesen rja le, hogy az els tantvnyok mennyire ms- s mskppen rtelmezik Isten orszgt. A fogalmat k is a sajt nyelvk szerint rtelmezik. Az Orszgot olyan fldi realitsnak kpzelik el, amely azok, akik a jelen orszgbl kizrattak. A szegnyek, az elnyomottak, a betegek, a szenvedk, akik az Orszgban gazdagok, szabadok s egszsgesek lesznek. Ennek az Orszgnak eljvetelt politikai s trsadalmi vltozs vgya hvja letre. Elbb el kell kergetni az elnyom rmaiakat s velk a fpapot, az rstudkat s a farizeusokat, akiknek helyt a Mester tantvnyai foglaljk el, mintegy jutalomkppen azrt, hogy hittek a Mester ilyen jelleg kldetsben s tmogattk.

 

Isten orszga a mi nyelvnk szerint valahol a kzpton van. Mind a kettbl magv teszi azt, ami az rkkvalsgnak szl rtk. gy megvalstsra vr orszg, amelyrt az embernek le kell gyznie a belsejben lev llatot, az nzst, az irigysget, a haragot s szentt kell vlnia a cselekedet jsgban, az nzetlensgben, a terhek hordozsban, a szeretetben.        

A bels rzs vilgban ilyformn talakult ember vlik Isten-orszga polgrv, aki beplve az rkkvalsgba, a fejldst,  s az Istenhez hasonlv tev tkletessget munklja. Ennek rdekben Jzus hallgatit pldzatokkal tantja.

 

Az alapignek flvett rsz Jeruzslemben, nem sokkal Jzus halla eltt hangzik el s a talentumokrl szl. A pldzat szerint egy ember hossz utazsra kszldve, elhvja szolgit s tadja nekik vagyont megrzs vgett. Az egyiknek 5 talentumot ad, a msiknak 3-at, a harmadiknak pedig egyet. Aki 5 s 3 talentumot kapott, az a pnzt befektette s dupljra nvelte. Aki viszont egyet kapott, az elsta, nehogy elvesztse. Amikor aztn a pldzatbeli szolgk ura hazarkezik s elszmoltatja ket, az els kt szolgt az alapige szavaival dicsri meg: "Jl vagyon j s h szolgm, h voltl a kevesen, tbbre bzlak ezutn."     

"Lgy h mindhallig s neked adom az letnek koronjt" olvassuk a Jelensek knyvben s mindjrt Lukcs evangliuma jut esznkbe,
aki - szerint Jzus kirlysgot, dsan tertett asztalokat s az Izrael 12 trzse feletti tlkezs jogt gri tantvnyainak hsgkrt.


Minket az egyh
zhoz val hsgre az let ksztet. Az a sok kzdelem,
amely azon eldeink nevhez fzdik, akik a vilgossgra trekedtek,
s mint ilyenek tudatosan, vagy tudtuk nlkl a vilgnak is vilgossgul szolgltak. Bartha Pl rja a "Magunk portjrl" c. knyvben, hogy "egy bizonyos id multn az ember szvesen emlkezik vissza a mltra. A holnap egyltaln nem, vagy csak alig rdekli, A ma szpsgt is csak a mlt idk kedvessgeivel mri ssze s csak azrt, hogy rezignltan megllapthassa, hogy akkor mennyire ms vilg volt. Gorkij mg ehhez azt is hozzfzi, hogy a legtbb ember ha elmerl a mltba, lankad az energija a jelennel szemben s meginog a jvbe vetett hite. Minket az unitrius mlt idzse mskppen befolysol.
N
em tesz kzmbss a jelen s a jv irnt, hanem ppen ert klcsnz a jelen legyzshez.                                             

Hogy mltunkbl nhny dolgot flemltsek, ott van Kmita Andrs-n, kinek anyagi segtsgvel lteslt Kolozsvron egyhzi jelleg nyomda.  Szp pldja annak az ldozatkzsgnek, amely nem a flslegt, hanem mindent odaadja az egyetlen fillrben. Kmita Andrsn ugyanis egyike volt azoknak a Lengyelorszgbl  kildztt unitriusoknak akik Kolozsvron talltak j otthonra. Vajon, ha mi "flslegnkbl" tbbet juttatnnk egyhzunk  flvirgoztatsra, vajon, nem maradna-e  fnt emlkezetnk azok sorban, akik vghezviszik Jzus intelmt: " aki kr, az kap, aki keres, az tall s a zrgetknek megnyittatik."

 

Tudod-e, hogy Suki Lszl atynkfia minden vagyont az egyhzra hagyta s ebbl plhetett fl Kolozsvron a ma Brassai Smuel nevt visel unitrius kollgium, amely annyi nagynev embert ksztett fl az letkzdelemre.

 

Ott van az unitrius Orbn Balzs "A Szkelyfld lersa " s "A Torda vros s krnyke" c. munkk rja, ki a szlfld irnti  vgtelen nagy szeretetrl tesz tanbizonysgot. De tudod-e, hogy e nagy frfiban a szlfld szeretetnl nagyobbnak bizonyalt a krisztusi pldaads? Ha kvel dobnak meg, dobd vissza kenyrrel -  mondotta Jzus - s Orbn Balzs vagyonnak egy rszt azon szkely ifjaknak neveltetsre fordtatta, akiknek szli buktattk ki a szkelykereszturi jrs kpviseli tisztsgbl.

 

Emlkezhetnk Gl Kelemenre, akinek tbb vtizedes iskolaigazgati mkdse alatt egy egsz sor olyan ifj indulhatott el az erdlyi magyarsg szellemi rtkeinek megmentsre, akiknek nagy rdeme van a kultra flvirgoztatsban. Ez a Gl Kelemen nyugdjba vonulsa utn megrta a kolozsvri unitrius kollgium trtnett s ezzel olyan knyvet ad a kollgium volt dikjai kezbe, amely feledhetetlenn teszi az alma mter falai kztt eltelt veket.

 

"Jl vagyon j s h szolgm, kevesen voltl h, sokra bzlak ezutn" hangzik a pldzatban s hogy ez neknk is szlhasson, nem kell egyb, csupn Istenhez kapcsolni letnket s munklni azt az Istenorszgt, amelynek alapelve a Jzus tantotta szeretet. Le kell gyznnk a bennnk lev negatv eljel indulatokat s gyaraptani azokat az rtkeket, amelyek Isten gyermekv avatnak.

Nem szabad egyszeren tudomsul venni mltunk trtnseit, de meg kell tallni bennk azokat az sztnz erket, amelyeknek hatsra mi is meghozzuk ldozatunkat s beleplhetnk az rkkvalsgnak abba a folyamatba, amelynek jelennk s jvendnk a kzzelfoghat bizonysgai. Nem szabad engednnk, hogy az let gy sodorjon magval, mint valami kormnyt vesztett haj. Keznkbe kell vennnk letnk irnytst s mindig azt az utat kell jrni, melyet Isten szava - a lelkiismeret- jell ki. Ha ezt megtudjuk cselekedni, akkor renk is rvnyes az alapige: "Jl vagyon j s h szolgm, kevesen voltl h, sokra bzlak ezutn."

men.

 

 

Kelemen Mikls