"A llek egysge."

Effzusi levl 4.rsz,3.vers: Igyekezzetek megtartani a llek egysgt a bkessgnek ktelben."

Bnffi Mikls: "Megszmlltattl..." cm regnye bevezet tanulmnyban, Ills Endre a dilettnsrl elmlkedve, elmondja az -kori knai filozfia hres pldzatt, Pien H esett.

A pldzat szerint Pien H a hegyekben egy zldes szn, ttetsz, hasthat svnyt, az u.n. Zsd kvet tallt, amit boldogan visz haza s hdolattal ajnl fl az uralkodnak. De az, mieltt elfogadn, megvizsgltatja drgak csiszoljval. A szakrt rtekint a kre s kijelenti, hogy az egy kznsges k. Az uralkod szdelgnek s hazugnak mondja Pien Ht s bntetskppen levgatja bal lbt. Aztn mlnak az vek, az uralkod meghal, a trnra j ember kerl s Pien H ismt elviszi a csiszolatlan zsd kvet az j uralkodnak is, de a szakrti tlet most is a rgi s a bntets ugyanaz, csakhogy most a jobb lbt vgjk le. Idvel ez az uralkod is s a szakrt is meghal s a legjabb uralkod elkldi embereit a jajveszkel Pien Hhoz, hogy megtudakoljk nagy bnatnak okt. Mirt srsz - krdik tle - hiszen mr sokaknak levgtk lbt, nem kell belle nagy dolgot csinlni. Nem azrt srok, mert levgtk mind a kt lbam - felelte Pien H, hanem azrt, mert egy rtkes drgakvet kznsges knek minstettek s egy becsletes embert szdelgnek mondanak. A harmadik uralkod megparancsolja a harmadik gymntcsiszolnak, hogy csiszolja meg Pien H kvt - s a nyers kbl vgre flragyoghatott a ritka kincs.

Ilyen ritka kincs a ma felolvasott alapige.

Szerzje Pl apostol, akinek lete az apostolok cselekedetrl szl knyvbl, teolgiai llspontja pedig a klnbz gylekezetekhez s tantvnyaihoz rt levlbl ismert.

 

        Ha teolgijt Pien H zsd kvhez hasonltjuk, akkor fel kell idzzk a klnben is jl ismert damaszkuszi epizdot, amely letnek az a fordulpontja, ami Pien H esetben a harmadik uralkod gymnt- csiszoljnak megllaptsa.                                                                    

Mi is trtnik ezen a nevezetes ton ?

Az tudott, hogy a farizeusi iskola neveltjeknt felnv, akkor mg Saul nevet visel ifj, mlysgesen flhborodik a korabeli keresztnysg Jzusnak a Messissal val azonostsn, s engedlyt kr s kap, hogy a Damaszkuszba menekl keresztnyeket elfogja s az emltett istenkroml tantsuk miatt, trvnyszk el lltsa. Ha azt nzzk, hogy Jeruzslem s Damaszkusz kztti tvolsg lgvonalban krlbell olyan tvolsgra van, mint Szegedtl Balassagyarmat s ha mg a korabeli utazsi viszonyokat is mrlegeljk, knnyen elkpzelhet, hogy Saulnak ez a vllalkozsa tllp a mindennapisg keretein. Hogy az emltett tvolsgot mennyi id alatt tehette meg, azt nem tudjuk. Amit az Apostolok cselekedeteirl szl knyv rja rdemesnek tartott megemlteni, az az, hogy Saul eltt vratlanul megjelenik Jzus, aki szemre veti kvetinek ldzst, valamint azt, hogy Saul ettl kezdve teljesen megvltozik s a keresztnyek ldzse helyett, a keresztny tanok leghvebb hirdetjv vlik. Mint ilyen bejrja Kiszsit s annak jelentsebb vrosaiban alaptott keresztny gylekezeteivel rdott fl neve a keresztnysg legnagyobbjai sorba. Levelei rtkknl fogva belekerlnek a szent knyvbe a Bibliba, s a mai, legtbb keresztny egyhz teolgijra pti fl hitrendszert.

Az effzusi levl - gy tnik - hogy az effzusi gylekezet tagjainak szl. Azonban a teolgusok, elssorban a levl szemlytelen jellegnl fogva arra a meggyzdsre jutnak, hogy az egy olyan gylekezetnek szl krlevl, amelyek egymshoz trbelileg kzel vannak s hasonl problmkkal viaskodnak. Az effzusi levl elnevezst valsznleg onnt kapja, hogy a levl ebben a vrosban riztetik. A levlben az apostol kifejti, hogy Jzus a zsidkbl s a pognyokbl kovcsolja ssze az anyaszentegyhz kzssgt s felvillantja azt a jvt, amely Jzuson pl fl, vagy ahogy az apostol rja, amelyben Jzus mindent betlt mindenekkel.

Ennek az 5o-es vagy 6o-as vek elejn rt levlnek egyik gyngyszeme a 4-ik rsz 3-ik verse: "Igyekezzetek megtartani a llek egysgt a bkessg ktelke ltal."

Elszr szljunk a llek egysge fell. Prbljuk meg krlrni azt, amit lleknek neveznk. Aztn dntsk el, hogy szlhatunk-e tnylegesen annak egysge fell?   

A lelket illeten sokfle meghatrozssal tallkozunk. A lelket mondjk a bennnk l Istennek, azonostjk a lelkiismeret szavval s legjabban sokan az emberben lev anyagi rszek sszhatsnak eredmnyeknt knyvelik el. Ha megkrdeznnk az gynevezett "tlagembert", akinek nincs teolgiai kpzettsge, aki az istentiszteleteket csak alkalmilag ltogatja, hogy milyen elkpzelse van a lelket illeten? -vagy kitrne a vlaszads ell, vagy a korbban a gyermekvekben elsajttottat ismteln. Pedig rdemes elgondolkozni a fell, hogy tulajdonkppen mi is a llek, mert az e krdsre adand vlasz meghatrozza egsz embersgnket. Gondolatbresztl folyamodjunk az irodalomhoz s lssuk, hogy az emberi rzsek s gondolatok nagy tolmcsoli - az rk - mennyiben s mivel segtenek hozz a krds megoldshoz? Meg kell azonban mondjam, hogy itt s ebben nem a teolgiai, hanem a szprkra gondolok s gy nem konkrt meghatrozsokrl, hanem inkbb e megrzsbl fakad flismersekrl szlok.

gy Juhsz Imre "Az ostrom" cm mvben azt rja, hogy "a llek mlysges s hatrtalan, olyan, mint a vgtelensg. Benne is tcikznak a csillagok, a meteorok, a tejutak fnyei, de titokzatosan mly rtelmt felfogni nem tudjuk."  Ugyancsak az megltsa szerint " a llekben is trvnyszersgek uralkodnak" s engedni sejteti, hogy a sok nlklzs s a szrnysgnek grkez jv meglaztja a llek vezredes talpazatt. "Ennek a lazasgnak a kvetkezmnye, mondja, az llati indulatok flszabadulsa.

Mollynri Gizella a Nyugat cm folyirat rnje a "Medd szret utn" cm regnyben a lelket az rzs fundamentumnak mondja.

Karl Schultz "A kbezrt fjdalom" cm munkjban azt a megllaptst teszi, hogy az emberi llekben vannak olyan slyos s kimondhatatlan dolgok, amelyeket szvesen rbzna msokra, de nem tudja, mert nem sikerlt megtallni a megfelel kifejezst.

Pozsonyi Vilma a sket s a vak lelkekrl beszl, akik csak botorklva jrnak az let utain. Velk szembenllknak mondja azokat, akiken beteljesedik Isten ajndka. Azokat, akik megltnak s megsejtenek valamit a vgtelenbl."

 

Lehetne folytatni a gondolatbreszt krlrsokat, melyek inkbb a llek tulajdonsgaiba engednek bepillantani, mintsem a lnyeget adjk vissza. Ezrt visszakanyarodunk a negyedik evangliumhoz, amelyben Jzusnak a szamariabeli asszonnyal folytatott beszlgetse folytn hangzik fl a krdsnket lezr vlasz, ekkppen: " Az Isten llek s akik t imdjk, szksges, hogy llekben s igazsgban imdjk."

Mi ht a llek ? Isten bennnk lte. Istennek s az embernek egysge. Egy olyan mltsg, amely nem csak elnykkel, hanem elktelezettsggel is jr.

Hogy a llek egysge fell szlhatunk-e? - ebben a krdsben szintn az az effzusi levlhez folyamodunk, amelynek msik csillog kkve kt versszakkal odbb ekkppen hangzik: " Egy az Isten s mindeneknek Atyja, aki mindenek felett van, s mindenek ltal s mindenkiben munklkodik." Az apostol ebben a nhny szban kijelent. Nem tpreng, nem krdez s nem filozofl. Kijelenti azt a megdnthetetlen igazsgot, mely Mzest a Sinai hegyre ksri s mely Jzus tantsbl is kvetkez alapigazsg, hogy t.i. "az Isten egy!"

 A keresztnysg fejldstrtnete az Isten egysgtan jra s jra felfedezst mutatja. Jzus Isten-tana a korabeli judaizmust  tolmcsolja, amelynek jellegzetessge ppen a krnyez npektl eltr egy Isten hit. Az egy Isten azonban Jzusnl nem nemzeti s nem haragv, hanem egyetemes, azaz mindenki s mindenkinek gondvisel Atyja. Ennek az egyetemessgnek a lebontsa, azaz vgs kvetkeztetse az egysg. Amikor teht az Isten egysgrl szolunk, akkor ebben benne van a llek egysge is, amelyet az apostol szerint "a bkessg ktelke ltal kell megtartani."

 

A bkessg problmja olyan, mint a llek. Krl lehet rni, lehet fltte filozoflni, elmlkedni, belle kvetkeztetseket levonni. Mindez azonban nem vltoztat a tnyen. Azon, hogy miknt a llek, gy a bkessg is Istenre vezethet vissza. A bkessg olyan drtktlhez hasonlt, amellyel a nagy hajkat rgztik a parthoz, melyeknek ereje fonottsgukban rejlik. A bkessg drtktelnek egyik szla az Isten,  msik az ember. A kett egybefondik, ersti egymst s egyik sem lehet meg a msik nlkl. Ennek azrt van nagy jelentsge, mert ebben kifejezdik az Isten s az ember egysge. Ugyanis a bkessg adja Isten, de mondhatjuk azt is, hogy annak konkrt formban val megvalstja az ember.

A bkessg teht akkor teljes, ha az az isteni gondolat megvalstja. Sokszor hangzott mr el az a ttel, hogy elsdleges az egyn s ebben is a bels, a lelki bke. Pedig ez is egyetemes. Mert hiba nyeri el a bels bkt l00 ember s nlklzi 50, vagy fordtva, nyeri el 50 s nlklzi l00, az nem vezet a kell eredmnyre. Akiben tudatoss vlik a llek, akinek minden cselekedete az isteni akarattal azonos, az a nagybetvel rt BKESSG hordozja. A vilgnak ma ilyen bkessgre van szksge. Nem a fegyverkezsre, nem a msok elpuszttsra kell trekednie, hanem szeretni egymst s bkessgben lni.  Bkessg Istentl - hangzott hajdan az apostoli ksznts s ez kornt sem olyan sablonos, mint napjaink sokfle ksznsmdja. Mikor az apostol Istentl kri a bkessget, akkor annak a legfelsbb helyrl val jvetelt, teht teljessgt kvnja. A mi bkessgnk is akkor vlik teljess, ha az az Istentl jn s az ember elrehaladst szolglja.

"Ha van bennnk llekben val kzssg, azzal tegytek teljess, hogy egyetrtk legyetek."  rja ugyanez az apostol a Filippibeliekhez szl levlben, s ez a lelki egysg mellett az egyetrtsre hvja fl a figyelmet.

 

Htkznapi hasonlattal lve az egyetrts is igen sokszor ott van az let nagy hiny listjn. Hinyzik a csaldban, a testvrek kztt, a szlk s a gyermekek viszonyban, a munkahelyen, a politikban s mg sorolhatnnk hosszasan, hogy honnt s mely hegyekrl kell nlklzzk, hogy az is esznkbe jusson, hogy az unitrizmus hskorban eldeinket is "egyetrtknek" neveztk. Rszben az Isten egysge, rszben a kzssgi sszeforrottsg alapjn. Ktsgtelen, hogy az egyetrts a pldaads eredmnye. Az egyetrtsrl juthat esznkbe az a II-ik gyulafehrvri hitvita, mely utn az akkori erdlyi fejedelem, Jnos Zsigmond az unitriusokhoz csatlakozik. De ugyanakkor az is tudott, hogy az emltett Jnos Zsigmond, kinek vgakaratt teljestend, gynevezett "testamentumos" urak sorban ott van az a Bks Gspr, aki  a Bthoriakkal szemben az unitriusok jelltje a fejedelmi tisztsgre. Azt sem feledjk, hogy sorainkbl kerlt ki az a Kriza Jnos, akit az irodalommal ismers nagykznsg a "Vadrzsk" csokorbaktjnek ismer.

me, ennyit a lelki egysgrl, a bkessg ktelke ltal s az
egyet
rtsrl, mltunknak, jelennknek s jvendnknek eme kkveirl!
  A beszd elejn emltett Pien H a zsd-k megtallsval maradt
fnt a ksi utdok emlkezetben. Mi a bels drgakvet kell, hogy
felmutassuk. Isten,- a llek s a kzssgben val ls drgakvt, az
egyetrtst. Ebben kell most buzglkodnunk s ehhez krjk Isten segedelmt. 

 

men

 

Kelemen Mikls