Bzzl az rban ...

Zsoltrok 37.rsz,3.vers: "Bzzl az rban s jt cselekedjl; a fldn lakozzl s hsggel lj.

 

Van Kisbn Miklsnak egy 1914-ben megjelent novellsktete, amely a "Haldokl oroszln" cmet viseli. E ktet egyik novella hse
egy tavaszi
jszakn, a Duna parton bartjnak az un. stt gitestekrl beszlt. Ezek a stt gitestek, mondta, a mozgs rk trvnyszersgnek engedelmeskedve csillagkpbl csillagkpbe sodrodnak. Ott jrnak a h s fnyforrsok kztt s mgsem tudnak sem flmelegedni, sem fnyt klcsnzni. Csak egyetlen esetben melegednek t, s tzesednek fl; amikor kt stt csillag sszetallkozik. Ilyenkor fllngolnak, fnylenek s tndklnek, mint akkor, amikor mg l napok voltak.

Ilyen tallkozsnak vagyunk tani a most felolvasott alapigben !

Az alapigvel kapcsolatban had mondjam el, hogy amg a hber Biblia a zsoltrokat dicsr nekeknek mondja, addig a latin nyelvig a
zsoltrok szval adja vissza a knyv tartalmi jelentst. A Zsoltrok
Knyve a III-ik szzadtl hrom-, a mai feloszts szerint 5 csoportra
tagolhat
. A 37-ik Zsoltr, amelybl az alapigt flolvastam, a fogsg
utni korban vlik ismertt s az u.n. bnbnati zsoltrok kz soroland.                                     .     

Hogy ki a Zsoltrok rja, azt nehz volna meghatrozni. Mg akkor is, ha igen sok Zsoltr nvvel van megjellve. Vannak, akik a Zsoltrok szerzjnek Dvid kirlyt tekintik s vannak, akik azokat ksbbi eredetnek mondjk. Vannak, akik valamely fogsg eltti szerzre gondolnak, mint ahogy vannak  akik a szerzt a fogsg utn lnek mondjk. A legelfogadhatbb fltevs szerint a zsoltrok a msodik templom hasznlatra kszlnek, illetve gyjtetnek ssze. Ahogy nincs eldntve, a Zsoltrok rjnak krdse, gy eldntetlen keletkezsk ideje is.  A vizsglatok azt igazoljk, hogy a Zsoltrok keletkezsi ideje Kr.e 45o s 18o kztt van.

      

Az alapige, amely az erklcsi jelleg zsoltroknak egyike, felszltsknt hangzik: "Bzzl az rban s jt cselekedjl, a fldn lakozzl s hsggel lj!"

 Az alapige els rsze arra a krdsre ad vlaszt, hogy kiben bzhatunk? Abban, aki ers, megdnthetetlen s hatalmas. Egyszval, akire flnzhetnk !  

 Az testamentum npe az Istenben bzik, akit r nven nevez. Ez az

r teremti az embert, hvja el a prftkat, kt szvetsget kivlasztott npvel, gr j hazt, majd szabadtsra Messist kld.

Az jszvetsg npe abban a Messisban bzik, aki hadat gyjt, elzi az ellensget, s a npet naggy, boldogg s szabadd teszi.

  Az apostoli kor embere azokban a gylekezetekben bzik, amelyek a hit forrst jelentik.

Ha vgigtekintnk a bizalom fennebb emltett forrsain, a httrben egy kzs jellegzetessget ltunk. Mgpedig az emberi gyengesg bevallst. Ugyanis az -testamentumi teremtstrtnetben azt olvashatjuk, hogy az az ember, akit Isten a fld porbl gyr, s akibe sajt lelkt leheli, az az ember nknt olyan bnt vesz magra, melytl kptelen szabadulni. Amelynek rszese minden eldje s utdja, - belertve nmagt is, s ettl a bntl vagy a hit, vagy az isteni kegyelem, vagy a jzusi megvlts mentesti. Nagy s komoly teolgiai - de nyugodt llekkel mondhatjuk, hogy emberi problma ez, mely olyan mrtkben foglalkoztatja az embert, amilyen mrtkben az igazsg megismersre trekszik. Az ember bnssgnek krdse a vallsra mutat, azaz a valls forrsra, a hitre, amelynek mai megfogalmazja s tolmcsolja az egyhz.

 

Egy angol r - Wells - mondotta, hogy a vilgon lev vallsok tbbsge azon a vgyon alapul, hogy az ember tbb legyen nmagnl. Azrt akar jjszletni, hogy nagyobb valakiv vljon. De ugyanakkor kijelent, hogy az utbbi nhny emberlt alatt nem zajlott le olyan jjszlets, amely kimondotta volna, hogy mtl fogva a hitnek j korszaka szletik. Mint ahogy tette azt annakidejn a nzreti Jzus, aki a rgi s az j szembelltsval hirdeti meg a megjulsra vr let kezdett. Vagy miknt tette azt a reformci, amely megdnti a korabeli egyhz korltlan uralmt s a npek kezbe adja a Biblit, hogy az egyni hit vezesse az embert a megvlts tjra. Vagy tette egyhzalapt pspknk  Dvid Ferenc, aki az istenegysg tanval nyit j korszakot a valls fejldse eltt.   

A vilg minden vallst az a gondolat hatja t, hogy az ember szk njnek egy nagyobb kzssgbe kell beolvadnia. Ezzel az ember kilpne egyni bns s vges letbl s pnclt kapna az let ostorcsapsai ellen. Amita a valls ltezik, arra trekszik, hogy az egynt alrendelje egy ltalnosabb kzs lleknek. Stefan Zweig: "Harc egy gondolat krl" cm - munkjban - Servt Mihly vdelmben arrl szl, hogy a vallshoz val ragaszkods nem jelentheti azt, hogy meggetnk egy msik embert, hanem aszal a kvetelmnnyel jelentkezik, hogy magunkat gessk el a vallsrt! Conan: "A kd orszga" cm mvben kihangslyozza, hogy minden valls igaz, mely jobb teszi az embert s, hogy nem az a valls, amit hisznk, hanem amit a mindennapi letben  cseleksznk.

 

A fentiekbl kitnik hogy a valls nem elhanyagolhat, vagy agyon
hallgathat tnyez, hanem olyan er, amely dnt befolyst gyakorol
az let alakulsra. A mi krdsnk az, hogy a teolginak az emberi
bnrl vallott nzete milyen irnyban befolysolja az letet? Ha
mindenk
ppen bns vagyok s ettl a bntl nem tudok szabadulni, akkor fladom embersgemet s a bnt bnre halmozva abban a tudatban lek, hogy amit tettem, azrt nincs rajtam a felelssg s amit elkvettem, azrt gyis feloldozst nyerek. Nem kell flni s rettegni hiszen flttem ott van az Isten !  Ez gy igaz, de az Isten nem csak flttem van, hanem bennem is. "A lelkiismeret szava az isten szava" s azt mindenki tudja, hogy milyen kellemetlen rzs az, ha a lelkiismeret nem hagy nyugtot. Dejong mondotta, hogy nha az gy sem tudja kinyitni a flnket, de a lelkiismeretnek mg a suttogst is meghalljuk. Az unitrius teolgia az embert - az els emberpr vtkrt- nem tartja nemzedkrl nemzedkre bnsnek, vallja, hogy vtkezik az ember, de vtkt jvteheti, st jv is kell tennie. Ebben a jvttelben van hatalmas szerepe az alapigben jelentkez bizalomnak!

                                                     

Mt evangliumban van egy epizd, mikor is Jzus egy gutattt embert ezekkel a szavakkal gygyt meg: "Bzzl fiam, megbocsttattak a te bneid." Jzus itt sem tesz semmifle csodt. Csak visszaadja a

beteg lelki nyugalmt... Nem magyarzza az emberi llek sokrtegsgt, titokzatossgt, a bn teolgijt. Csak annyit mond: "Bzzl fiam!" Isten nem a bnket soha el nem felejt, mindig, szmontart, hanem a szeret s a megbocst Atya. Isten a vilgot trvnyei ltal kormnyozza s ezeket nem lehet kijtszani. thginak bnhdnie kell! De a bns nincs vgrvnyesen elintzve. Nincs a pokol mlyre tasztva, ahonnan soha nem remlhet visszatrst. Szmra trva, nyitva ll az t az isteni trvny felismersre. s kszen ll a leghathatsabb eszkz: a bizalom, csak lni kell vele !

Ha a bizalom, - hogy gy mondjam - az let varzsigje, s a jcselekedet elmozdtja, akkor mi rtend azalatt hogy "a fldn lakozzl s hsggel lj !?"

Mivel a zsoltrok knyve a fogsg utni idszak termke, a kor emberre vonatkoztatva azt jelenti, hogy az rba vetett bizalommal s j-cselekedetekkel kell, hogy megteremtse az otthonls alapjt. Hogy ne vtkezzen sem az Isten, sem az ember ellen s ebben a bntelensgben az rban val hsgben is ljen.

     

Hogy ezt brki is megtehesse, szksge van a tisztnltsra!

Lszl Dezs a volt kisebbsgi erdlyi irodalom egyik kiemelked egynisge egy knyvet rt: "Akarom, tisztn lssak"! cmen. Br a knyv a 193o-as vekben ltott napvilgot, elolvassa kzben az az rzsnk, hogy az azta eltelt hossz esztendk alatt semmi j nem trtnik. Ugyanis a knyv a jzan tisztnltsra, az nmagunkkal, mulasztsainkkal, bneinkkel szemben val, szinte szmvetsre figyelmeztet. Amint mondja, eleget sirnkoztunk a jelen fltt, brndozunk a boldogabb, jvrl s ideje mr, hogy felbredjnk s megkrdezzk, hogy mire vagyunk kpesek?.  Az akkor mg fiatal rnak van btorsga lerni a knyv bevezet rszben azt is, hogy nem trjk a kritikt, szvesen letjk a nlunknl magasabb fejeket s akkor rlnk, ha ltjuk ms bneit. Kemny szavak ezek, de ha tudomsul vesszk, akkor tbb lesz a szeretet, nagyobb a megbecsls s az egymsnak val megbocsts. Ugyanis a tisztnlts mellett a hibinkkal val szmvets az els lps a jvend fel vezet igaz ton.

Valahol azt olvastam, hogy az ember sokszor azrt nem kvn tisztn ltni, mert nem rez ert a ltottak elviselsre. Selye Jnos:  letnk a stressz" cm knyvben arrl r, hogy a megfigyelstl a blcsessgig sok t vezet. De brmelyikkel is rendelkezznk, arra kell felhasznljuk, hogy legyen ernk a ltottak elviselsre, st azon tlmenen az akadlyok legyzsre is.

Ha az alapigt magunkra vonatkoztatjuk, tallkozhatunk a megrendlt bizalommal, a jcselekedetek hinyval, a fellegekben jrssal, s a htlensggel. Nem azrt, mintha nem ismernnk a zsoltrr alapignek flvett idzett, hanem, mert erre knyszerit az let. Megfeledkeznk a nzreti Jzus tantsrl is, aki a ktelessgre val flhvsban azt az embert rtkeli, aki cselekedetein keresztl bizonytja Istenhez tartozst. Jzus tantvnynak lenni soha nem volt knny. Megtagadni mindent s mindenkit, akit szeretnk, emberfeletti ert kivan mg abban az esetben is, ha a mondst nem szszerinti rtelemben vesszk. Bzni akr gi, akr fldi hatalomban csak akkor rdemes, ha ezt a bizalmat a jcselekedet tmasztja al. Emberhez illen s mltan akkor lnk, ha nem ragadtatjuk el magunkat s nem csak a bnt kerljk, hanem a ksrtseket is.

Mi a XXI. szzadi jzusi tantvnyok ekkppen cselekedjnk. Tegyk azt, amit a zsoltrr gy tr elnkbe: "Bzzl az rban s jt cselekedjl, a fldn lakozzl s hsggel lj."

men.

 

Kelemen Mikls