Aki mindvgig llhatatos...

                                       Mrk 13.rsz, 13 vers; "Aki mindv-

                                    gig llhatatos, az megmarad. "

Az alapignek felolvasott bibliai idzet annak a Mrknak az evangliumbl val, aki nem kzvetlen jzusi tantvny, de jelen van Jzus letnek egyes esemnyeinl, melyekrl ksbb a szemtan hitelessgvel r. Mark annak a Mrinak a fia, akinek hznl az els Jeruzslemi gylekezet tagjai tbbszr sszejnnek.  Munkatrsa Pter s Pl apostolnak. Az elstl megismerheti Jzus beszdeit s cselekedeteit, a msodiktl pedig az evangliumnak az egsz vilgra kihat jelentsgt. Mrk gy kszti el evangliumt, hogy elbb sszegyjti a Ptertl Jzus fell hallottakat, majd azokat sszehasonltja a ms szem s fltanuk vallomsaival. Aztn az gy nyert anyagot valsznleg kzvetlenl idszmtsunkat kveten - 64 utn egysges egssz formlja. Jzusrl szl tudstst helyenknt felhasznlja Mt s Lukcs is. gy az alapige idzete msik kt evangliumi rnl is megtallhat. Sajtos mdn Mrk s Mt azonosan fogalmaz: "Aki mindvgig llhatatos, az megmarad,"

Az alapige megrtse vgett hadd mondjam el, hogy az Jeruzslemben hangzik el s a korabeli ember hitvilgt oly nagy mrtkben foglalkoztat utols idkre vonatkoz jzusi llspontot zrja le.  

Ha fellapozzuk Mark evangliumt, kiderl, hogy a Jeruzslembe val bevonuls s Jzus tragikus halla kztti idszakban hrom  jelentsg jzusi tants hangzik el.

Az els a hit erejt hangslyozza ki, mintegy altmasztva az istenbe vetett hitnek minden nehzsgen tsegt erejt.

A msodik a feltmadsrl szl s ez a szadduceusok feltmadst ktsgbevon hitnek helytelen rtelmezst kiigaztva, Istenrl, mint az lk Istenrl tant.

A harmadik pedig - melynek zrakkordja a mai alapige - az utols idkre vonatkozik, melyben a templombl k kvn nem marad, nemzet-nemzet, orszg-orszg ellen tmad.

 

Azonban, amint Jzus mondja, ezekben a nehz, megprbl idkben is megtartatik, azaz megnyeri lett az, aki llhatatosnak bizonyul.

Az llhatatossg elvi llspont. Klasszikus pldja sokig az a rmai katona, aki a Vezv kitrsekor is megmarad rhelyn. Az llhatatossg nyilvnul meg tbbek kztt Pl apostolban, aki hisz a krisztusi megvltsban s ezrt lett ksz flldozni. Az els keresztnyek kzl sokan a cirkuszok porondjn fejezik be letket, mert hiszik, hogy halluk utn Krisztus jobbjra kerlnek. Hasonl llhatatossgot tanstanak a reformtorok, akiket az a meggyzds vezet, hogy az egyhz addigi tvedseit csak gy lehet flszmolni, ha az visszatr az salaphoz a jzusi tantshoz. De, hogy mai pldval is ljek, ha valakinek szemlyi igazolvnyba az a bejegyzs olvashat, hogy vtizedeken keresztl ugyanazon a helyen dolgozik, az azt jelenti, hogy az igazolvny tulajdonosa azonostja magt a munkahellyel. Br egyebtt nagyobb jvedelemre tehetne szert, megmarad eredeti helyn, mert llhatatosnak bizonyul.

Az llhatatossg lehet egyfajta letignyls, de jelentheti az lethez val viszonyulst is. Jakab apostolnl az llhatatossg a hitre vonatkozik, mely a lelki rtkek birtoklsbl fakad s melynek gymlcse a cselekvsben elrt tkletessg.

Jzus az llhatatossg krdsben abbl az emberbl indul ki, aki a mennyei Atyhoz val tkletessget ignyli. "Legyetek tkletesek, miknt a ti mennyei Atytok is tkletes"- mondja s ezzel nem csak az Istennek az emberek irnt tmasztott hajt juttatja kifejezsre, hanem benne foglaltatik a tkletess vls lehetsge is. Ez Jzusnl ltalnos. Tkletes lehet mindenki, aki a mennyei Atya akaratt teljesti. Az emltett Jakab apostol, miknt Mrk is konkretizl s az llhatatossgot a tkletessg flttelnek mondja.

Az unitrius teolgia, amely a hit krdsben is az emberre pt, flttelezi, hogy az ember a benne lev isteni rtkek flismersvel a cselekedetekben kifejezd tkletessgre trekszik. Ebben is arra a szeretetre, amely nem pusztn rzelmi tnyez, hanem olyan sztnz  amely a jcselekedetekre ksztet. Amely soha nem hagy bkt az embernek, de amely mgis lelknek nyugalmt s bkessgt hozza kzelebb.

Azonban, ha az alapigt tartjuk szem eltt, akkor az llhatatossg elssorban is a tantvnyi teendk vgzsre vonatkozik.

Kztudott, hogy Jzus clkitzse: Isten orszgnak ezen a fldn val flptse, amelyben az valsul meg, amit az Isten akar s amelynek

ptse az ember boldogsgt szolglja. Ez az orszg nem azonosthat sem a tlvilgi lettel, sem egyetlen olyan kzssggel, amely az egyni rdek eltrbe helyezsvel jelentkezik. Isten orszga akkor kvetkezik be, ha a jzusi evanglium meghdtja a vilgot. Jelen van ott, a hol az emberek egymshoz val viszonyt az a kzs teherhordozs jellemzi, amely nem alamizsna, hanem olyan segtsg, amely csorbtatlanul hagyja az emberi mltsgot. Jelen van a barti kzfogsban, a meleg simogatsban s az rmt fakaszt mosolyban. Vele megsznik minden ellentt s az az egyenlsg jut rvnyre, amelynek tart oszlopa a szeretet. Nem ltvnyos cselekedet, vagy nagyhang sznoklat. Ott tallhat fel ahol a fejlds az ember javt segti. Az a llek rtkeinek, az igazsgnak, a jsgnak uralma. Olyan orszg, amely megvalsthat. Jnosnl az jjszlets eredmnye, a Rmai levlben a bkessg, a szentllek ltal val rm. Isten orszga olyan sokoldal, hogy arra Jzus egymagban nem vllalkozhat. Ezrt tantvnyokat gyjt, hogy a kivitelezst olyanok segtsgvel hozza kzelebb, akik - az evangliumi szhasznlattal lve "alkalmasak" Isten orszga ptsre.

A tantvnyok nem rendelkeznek magasabb iskolval, de tisztn ltnak. Ezt bizonytja Jzusnak felttel nlkli kvetse. Nyitott szemmel jr emberek, akik a jvend ptst szolgljk. rdekldsi krk, vallsos meggyzdsk, embertrsaikhoz val viszonyuk alkalmas arra, hogy az Isten s az emberszeretetben felptend j vilg els munkatrsaiv legyenek. A tantvnyok s Jzus viszonyban a hit llandsulsnak krdse is eltrbe kerl. A tantvnyok bznak Jzusban, de nem mentesek a ktelyektl. Az els idszakban sok bennk a bizonytalansg, mgis a jzusi eszmknek olyan els hirdetiv vlnak, akiknek felkszltsgn, killsn s llhatatossgn ll vagy bukik Isten orszga.

 

De bennk is megvan a hajlam Jzus tlrtkelsre. Hiszen szemlynek kzvetlen hatsa, az lland aktivitsi kszsg, a szeretet eszme gyakorlati alkalmazsa httrbe szortja azt az Istent, akit letk minden pillanatban reznek. Azonban Jzus hite kzvetlen Istenre irnyul s irnyit. Legszebb bizonyossga ennek a keresztfn elhangz shaj: "Atym, a Te kezedbe helyezem lelkemet."

Ha most azt nzzk, hogy Jzus ta ktezer esztend telt el s ezalatt 3o - 4o emberlt vltja egymst s az let mgsem olyan, mint amilyennek lenni-e kellene, akkor hamar kiderl, hogy ennek oka az ll-hatatossg hinya. Az, hogy Jzust mindenkor s minden trsadalom embere mskppen rtelmezi s mskppen magyarzza. Pedig a szeretetben nem lehet semmit belemagyarzni. Azt nem lehet korltok kz szortani.

Nem lehet vele kapcsolatban nagysgrendi kategrikat fllltani s klcsnssgre hivatkozni. A szeretetnek egyenl erejnek s mindenki

re nzve kihatnak kell lennie. Ezen tlmenen pedig llhatatosnak.

 

Vajon, napjainkban lehet-e rvnyt szerezni annak a szeretetnek, amely llhatatossgunkat, tkletessgnket s embersgnket mutatja? n gy hiszem, hogy ebben a krdsben csak igennel lehet vlaszolni. Annl is inkbb, mert a szeretetre ma nagyobb szksg van, mint az idk folytn brmikor. Ha jl belegondolunk, ma roppant vltoz s ellentmondsokkal teljes vilgban lnk. A helyes eligazodshoz az ismereteknek olyan tmegre van szksg, mely messzemenleg meghaladja kpessgeinket. Gondolok itt a klnbz pusztt fegyverekre, melyek, ha aktivizldnak az g s a fld elmlst eredmnyezhetik. Mt evangliuma tdik rsze megemlti az g s a fld elmlst. A fld elmlsnak rszeredmnyeivel mr tallkozhattunk. Utalok itt az kori tengerbe sllyedt  grg vrosokra, a Vezv lvjtl eltemetett Pompejra, a kn s tzes martalkv Sodomra s Gomorra vagy akr az atombomba ldozatnak esett Hirosimra, - hogy flmrhessk, miknt kvetkezhet be a fld elmlsa.

 

Mi tudjuk, hogy az llhatatossg, tantvnyi letforma. Az emberiessg s az aktivitsnak, a fggvnye. Meggyzdsnk az is, hogy ppen az aktivits eredmnyeknt az ember mindent elkvet, hogy az utols idk ne kvetkezzenek be. Megmarad llhatatosan az isteni akarat teljestsben, a jzusi letforma gyakorlsban, az emberiessgben. Hogy az ember ma, konkrtan mit tehet ennek rdekben, arra az llhatatossg bels rtkbl kvetkeztethetnk. Gondolok itt az emberisg letnek jvbeli alakulst olyan nagy mrtkben befolysolhat nemzetkzi cscstallkozk kvetkezmnyeire; az ltalnos bkevgyra, a fegyver cskkentsre ppen gy, mint a karcsonyi szzat Isten dicssgt, a fld bkjt s az ember jakaratt tolmcsol hajra.

" Aki mindvgig llhatatos, az megtartatik" - mondja az alapige. E szerint megtartsunk rdekben llhatatossgot kell, hogy tanstsunk. Legynk llhatatosak a tantvnyi feladatok vgzsben, Isten orszga ptsben, a szeretetben s a bkessg munklsban, hogy a mi letnk is bizonysgt szolglja az alapigben elhangz igazsgnak, hogy tudniillik: "aki mindvgig llhatatos, az megtartatik".

men.

 

Kelemen Mikls